APA ITU PENDIDIKAN WALDORF?

 

Kisah di sebalik bagaimana tercetusnya pendidikan Waldorf sedikit menarik kerana pedagogi ini bukanlah dinamakan bersempena pencetusnya. Malah, pedagogi Waldorf dicipta oleh Rudolf Steiner, seorang penulis Austria dan ahli falsafah pendidikan, yang mengembangkan falsafah rohani yang dikenali sebagai antroposofi (iaitu pemahaman tentang sifat sebenar manusia dari masa kanak-kanak hingga dewasa).

Pada tahun 1919, beliau telah dijemput oleh pemilik kilang Waldorf-Astoria, iaitu Emil Molt untuk memberi syarahan tentang falsafahnya. Dalam syarahan tersebut, beliau menekankan tentang kepentingan kewujudan sekolah komprehensif yang fokus kepada hati, minda dan tangan dalam membentuk generasi muda yang yang harmoni dan holistik. Dalam kata lain, aspek kognitif, spiritual dan fizikal perlu di ambil perhatian dalam pembelajaran kanak-kanak, terutamanya ketika mereka masih kecil. 

Pada masa tersebut, Jerman berada di dalam keadaan haru biru setelah kekalahan mereka di dalam Perang Dunia Kedua, maka komuniti tersebut sangat memerlukan sesuatu yang baru yang dapat memberi harapan kepada mereka. Oleh itu, Steiner telah diminta untuk menubuhkan Sekolah Waldorf yang pertama di Waldorf. Steiner bersetuju untuk melakukannya dengan 4 syarat – sekolah tersebut bukan hanya untuk murid lelaki sahaja, guru akan menentukan apa yang terbaik buat kelas (dengan gangguan minimum dari mana-mana badan kerajaan), jangka masa persekolahan ialah 12 tahun dan sekolah ini haruslah terbuka buat kanak-kanak dari semua latar belakang

Tadika Waldorf


Tadika Waldorf berbeza dengan tadika-tadika yang biasa kita lihat. Tadika Waldorf menyediakan pendidikan kepada kanak-kanak yang berusia antara tiga hingga enam tahun bersesuaian dengan kitaran 7 tahun pertama sebagaimana yang dinyatakan dalam teori perkembangan Steiner. Kurikulum meliputi permainan imaginatif, cerita-cerita dongeng, cerita rakyat dan cerita-cerita teladan, peniruan, aktiviti-aktiviti seni, aktiviti yang menunjukkan pekerjaan sebenar seperti menjahit, membuat roti, bermain alat muzik, menari, drama dan kesedaran tentang alam semula jadi, serta musim dan kitarannya. 

    Steiner berpendapat kanak-kanak pada tahap tadika sedang berusaha mengembangkan fizikal tubuh badan dan apa yang  mereka kehendaki. Oleh itu, aktiviti yang dijalankan tidak memerlukan suasana akademik dan lebih kepada hands-on. Menurut Steiner, Banyak peluang akan wujud semasa aktiviti dijalankan di tadika dan beliau percaya itu akan mengembangkan lagi kehendak kanak-kanak. Alat mainan di tadika juga hendaklah dalam bentuk yang biasa  'open ended' bagi menggalakkan imaginasi kanak-kanak berkembang dengan sempurna. Selain itu, objek di dalam kelas kebanyakannya bahan semula jadi seperti buah labu, ranting, "pinecones & pebbles' dan sebagainya.

    Tadika Waldorf tidak mengamalkan pengajaran formal dan  dibentuk supaya ada kesinambungan dengan suasana di rumah. Apa yang lebih penting ialah kurikulum yang dibina adalah dapat menyediakan asas perkembangan yang baik dan menyumbang kepada kegembiraan dan kesihatan jangka panjang dan lebih-lebih lagi kepada perkembangan kanak-kanak secara menyeluruh.

6 Elemen Utama Pendidikan Awal Kanak-Kanak Waldorf


Ciri-ciri Program Waldorf

Mewujudkan  Masyarakat Penyayang dalam Kalangan Pelajar

Pendekatan Waldorf  dalam pendidikan awal kanak-kanak mengandungi unsur-unsur kemasyarakatan. Rudolf Steiner telah membincangkan secara terperinci perkara-perkara penting mengenai persekitaran fizikal, kumpulan umur, perancangan aktiviti, jadual dan hubungan sosial dalam program ini. Antara elemen-elemen yang terdapat di Tadika Waldorf ialah:

  •  Kepekaan kanak-kanak kepada persekitaran.
  •  Kepentingan bermain dan peniruan.
  •  Faedah daripada kumpulan pelbagai umur.
  •  Mewujudkan ritma dan rutin.

Kelas Waldorf dibentuk seperti di rumah sebagai kesinambungan antara sekolah dan rumah. Menurut Waldorf, kanak-kanak sangat sensitif dengan persekitarannya. Mereka berupaya menyerap semua pengalaman pembelajaran melalui lima deria. Oleh itu, guru mestilah bijak melakukan susun atur dan reka bentuk dalam dan luar kelas yang akan digunakan oleh kanak-kanak. Selain itu, keindahan dan keceriaan  di dalam kelas juga  memainkan peranan untuk menarik minat kanak-kanak. Warna memainkan peranan yang amat penting, contohnya warna yang garang akan memberikan rangsangan yang terlebih manakala warna yang lembut akan memberikan rasa selesa dan tenang. Oleh kerana itu, Steiner mencadangkan supaya kelas bagi kanak-kanak perlulah dengan warna kosong yang lembut tanpa dihiasi dengan sebarang tampalan kertas dinding. Suasana menarik yang ringkas seperti perabot kayu dengan warna asli, langsir daripada natural fiber dan mainan buatan tangan menjadi keutamaan. Keadaan ini bagi membolehkan kanak-kanak meningkatkan imaginasi dengan keadaan yang tenang dan selesa.
 

Pengajaran untuk Mempertingkatkan Perkembangan dan Pembelajaran

Terdapat beberapa kepercayaan  yang didokong oleh guru-guru Waldorf berkaitan dengan pendidikan awal kanak-kanak iaitu: 
  • Hormat-menghormati, keterujaan dan dilindungi. 
  • Menghormati dan memandang tinggi kepada kanak-kanak.
  • Menyediakan persekitaran yang menarik dan responsif.
  • Hubungan kanak-kanak dengan pengalaman deria.
  • Kerjasama sesama rakan sebaya.
  • Kanak-kanak belajar melalui pengalaman.
  • Sikap bertanggung jawab dan menjaga keselamatan diri. 

Membina Kurikulum yang Sepadan dan Sesuai 

  • Memupuk  pemikiran kanak-kanak bermula dari minda, hati,  sosial, emosi, kerohanian, moral,fizikal dan intelektual kanak-kanak.
  • Mempertingkatkan perkembangan secara holistik dari aspek:
  • Perkembangan kerohanian
  • Perkembangan fizikal
  • Perkembangan intelektual
  • Mengekalkan integriti intelektual.
  • Menggabungkan pelbagai variasi dalam aspek disiplin  
  • Merangkumi kepelbagaian budaya

Mentaksir Pembelajaran Kanak-kanak

  • Tiada lagi pendekatan tradisional dalam pentaksiran.
  • Membina hubungan yang baik sesama ahli keluarga.
  • Kebebasan untuk melangkah ke hadapan.
  • Melihat kanak-kanak sebagai individu yang bernilai.
  • Pemerhatian untuk melihat perkembangan kanak-kanak. 

Bagaimanakah Bilik Darjah Waldorf ?

Kesimpulan

Kesimpulannya, anda boleh lihat bahawa prasekolah Waldorf meletakkan tekanan kepada aktiviti yang menajamkan penggunaan deria dan kebolehan sosial dahulu sebelum terus fokus kepada konsept pengiraan dan pembacaan. 

Pada fasa ini, prasekolah berfungsi sebagai platform di mana kanak-kanak diperkenalkan dengan keseronokan pembelajaran. Sekolah bukanlah tempat untuk bersaing dengan rakan sebaya mereka bagi melihat siapakah yang terbaik dalam sesuatu.

Comments

Popular Posts