PENDEKATAN HIGH SCOPE

 Apakah itu High Scope?


High Scope telah dikembangkan oleh David Weikart pada tahun 1962. HighScope merevolusikan pendidikan awal kanak-kanak dengan pendekatan baru untuk pengajaran dan pembelajaran. Berasaskan penyelidikan dan fokus kanak-kanak, Kurikulum HighScope menggunakan proses yang telah direka dengan teliti yang dikenali sebagai "pembelajaran penyertaan aktif " untuk mencapai hasil memuaskan dan positif.

Terdapat beberapa konsep yang digunakan oleh High Scope iaitu, ‘pembelajaran aktif’, ‘interaksi kanak-kanak dengan orang dewasa’, ‘pembelajaran persekitaran’, ‘rutin harian’, ‘eksperimen utama’, dan ‘penilaian’.

Guru, ibu bapa, dan penyelidik pendidikan telah mengakui, Kurikulum HighScope bukan sahaja membantu kanak-kanak cemerlang dalam bahasa dan pembelajaran kognitif, tetapi juga menggalakkan berdikari, rasa ingin tahu, membuat keputusan, kerjasama, kesungguhan, kreativiti, dan menyelesaikan masalah atau dalam maksud lain kemahiran asas yang membantu menentukan kejayaan dalam kehidupan orang dewasa.


Pendekatan High Scope

HighScope memberikan pengalaman langsung kepada kanak-kanak kepada semua perkara di sekeliling mereka. Anak-anak membuat pilihan / rancangan mereka sendiri mengenai apa yang ingin mereka lakukan dan bagaimana mereka mahu melakukannya. Pendidik memainkan peranan penting dengan memilih bahan yang sesuai, memupuk interaksi, dan mendorong anak-anak untuk menggunakan pendekatan penyelesaian masalah yang aktif dalam pembelajaran.

Pendidik membuat suasana untuk belajar melalui lima elemen utama:

  1. Pembelajaran Aktif.

Idea bahawa kanak-kanak terlibat secara langsung dalam pengalaman langsung dengan orang, objek dan idea membentuk asas HighScope.

    2. Susunan Bilik Darjah. 

Pengaturan bilik darjah mengajak kanak-kanak untuk terlibat
dalam pengalaman peribadi, bermakna, pendidikan.

    3. Jadual Harian.

Jadual mempertimbangkan tahap perkembangan kanak-kanak, memasukkan proses tinjauan rancangan-lakukan, dan mengandungi jumlah peralihan minimum.

    4. Penilaian. 

Pendidik menyimpan nota mengenai tingkah laku, perubahan dan perkara lain yang dapat membantu mereka memahami cara belajar anak dengan lebih baik.

    5. Kurikulum. 

Kurikulum disusun melalui ‘petunjuk pembangunan utama’. Ini adalah pernyataan yang menggambarkan apa yang dilakukan oleh kanak-kanak, bagaimana mereka melihat dunia, dan pengalaman yang penting bagi perkembangan mereka.




Matlamat High Scope


Kandungan Kurikulum



Peranan guru dan kanak-kanak


Kelebihan

Mengembangkan berbagai kemahiran menyelesaikan masalah, interpersonal, pengaturan diri dan komunikasi.

Kanak-kanak dapat mengembangkan pendekatan belajar sepanjang hayat dengan terlibat secara aktif dan mereka belajar dengan melakukan dalam konteks orang dewasa yang mendukung pembelajaran mereka.

HighScope menggalakkan kerjasama dan kerja berpasukan.



Comments

Popular Posts