REGGIO EMILIA

Apakah Pendekatan Reggio Emilia?

Pendekatan ini dibangunkan pada tahun 60-an dan 70-an dan mendapat namanya dari bandar Itali di mana ia dibangunkan. Seorang guru tempatan bernama Loris Malguzzi, yang pakar dalam bidang psikologi dan menjadi pemimpin pendidikan, dianggap sebagai bapa sistem, dan ia memajukannya bukan sahaja di masyarakat kecil kota Reggio Emilia di mana ia tinggal tetapi juga di seluruh rantau ini, dan dari sana ke semua penjuru dunia.


Pendekatan pendidikan yang tidak konvensional ini sangat menarik kerana ia memberi tumpuan kepada kanak-kanak - dengan rasa ingin tahu semula jadi yang mereka lahir, dan atas kegembiraan penemuan jujur ​​mereka apabila mereka yang menyokongnya memanggil untuk memanfaatkan sifat-sifat ini untuk pembangunan dan pendidikan kanak-kanak. Daripada pembelajaran dari papan, menyelesaikan latihan teoritis dan menghafal maklumat, kanak-kanak belajar melalui penglibatan, pengalaman, kreativiti, dan perbualan. Daripada kurikulum yang tegas yang ditentukan dari yang lebih tinggi, ia adalah anak yang menetapkan nada dan menimbulkan bidang minat yang ingin mereka pelajari. Daripada guru yang bercakap kepada kelas dan menentukan bahan, guru bertindak sebagai mentor yang mengiringi anak-anak dalam proses pembelajaran dan membantu mereka.



Prinsip Reggio Emilia 

Prinsip utama falsafah Reggio Emilia ialah pelajar perlu belajar di persekitaran yang sama dengan rumah. Bilik darjah juga menyeronokkan secara estetik. 


Apabila ia datang kepada pembelajaran sebenar, pelbagai bahan dan kenderaan digunakan - tanah liat, cat, drama dramatik antara lain. Projek individu dan kelas sering dijalankan dan berlangsung selama berminggu-minggu dan kadang-kadang berbulan-bulan. Projek-projek ini membolehkan para pelajar mempelajari banyak aspek yang berbeza dari apa yang mereka sedang belajar.

Falsafah Reggio Emilia berdasarkan prinsip-prinsip berikut: 

  • Kanak-kanak boleh menyusun kurikulum mereka sendiri 

  • Kanak-kanak terdorong terlebih dahulu dan terpandang oleh minat mereka dalam setiap perincian dunia. Sekiranya kita sebagai ibu bapa mengiktiraf fakta ini dan menggunakannya, kita dapat membantu mereka memahami, mengetahuinya dan belajar tentang dunia dengan cara yang unik yang akan membantu setiap kanak-kanak berkembang dengan sendiri.

  • Kanak-kanak belajar tempat mereka di dunia melalui interaksi 

  • Pendekatan Reggio Emilia memberi perhatian yang sangat penting dalam perkongsian sosial, menggalakkan kerja kumpulan dan mengembangkan pengetahuan dan pendidikan mereka melalui komunikasi antara satu sama lain.

  • Persekitaran kanak-kanak juga pendidik mereka

  • Kanak-kanak belajar dari persekitarannya tidak kurang, dan mungkin lebih daripada dia belajar daripada ibu bapanya dan guru-gurunya. Mewujudkan persekitaran yang menggalakkan kreativiti dan pemeliharaan, persekitaran di mana kanak-kanak boleh belajar dan bermain akan meningkatkan jumlah pengetahuan yang mereka dapati.

  • Dewasa adalah panduan 

  • Pendekatan Reggio Emilia didasarkan pada fakta bahwa anak adalah pemimpin proses pendidikan, tetapi orang dewasa dalam kehidupannya - orang tua dan guru - harus bertanggung jawab atas bimbingan dan bimbingan mereka di jalan mereka memilih untuk mengambil.

  • Kanak-kanak mempunyai cara yang berbeza untuk menyatakan diri mereka 

  • Kanak-kanak sering menggunakan banyak alat untuk menyatakan diri mereka, fikiran mereka, dan perasaan mereka. Pendekatan Reggio Emilia memberi tumpuan kepada menggalakkan kanak-kanak untuk mendedahkan pelbagai ekspresi mereka dan belajar bagaimana untuk berkomunikasi bukan sahaja melalui kata-kata tetapi juga melalui kreativiti dan bermain.

Beberapa Ciri Utama Awal Kanak-Kanak dalam Program Reggio Emilia:

 1. Peranan persekitaran sebagai guru ketiga

  • Keindahan estetika dalam kelas-kelas dianggap sebagai bahagian penting sebagai wujud dan menghargai kanak-kanak serta persekitaran pembelajaran mereka.
  • Persekitaran yang menggalakkan kanak-kanak untuk melakukan penerokaan yang panjang dan penyelesaian masalah, dibuat dalam kelompok kecil, di mana terdapat kerjasama dan persaingan.
  • Dokumentasi hasil kerja kanak-kanak, tanaman, dan koleksi yang telah mereka buat dipamerkan dalam kelas.

2. Beberapa Bahasa Simbolik Kanak-kanak

  • Seni digunakan sebagai bahasa simbolik yang akan digunakan untuk mengekspresikan pemahaman mereka dalam projek yang telah mereka lakukan.
  • Sesuai dengan teori Howard Gardner mengenai kecerdasan majmuk, pendekatan Reggio Emilia menggunakan integrasi seni grafik sebagai alat untuk mengembangkan kecerdasan linguistik, sosial, dan kognitif.
  • Persembahan konsep dan hipotesis dalam beberapa bentuk seperti cetak, seni, pembinaan, drama, muzik, dilihat sebagai hal yang penting untuk pemahaman anak-anak.

3. Dokumentasi bersistematik dan kolektif

  • Mendokumentasikan dan memaparkan hasil kerja kanak-kanak untuk proses perkembangan dipandang sebagai alat penting dalam proses pembelajaran untuk kanak-kanak, guru, dan ibu bapa.
  • Gambar kanak-kanak terlibat dalam pengalaman, kata-kata mereka apabila mereka  membincangkan apa yang mereka lakukan, perasaan, pemikiran, tafsiran pengalaman kanak-kanak melalui media visual dipaparkan sebagai persembahan grafik dinamik pembelajaran.
  • Guru bertindak sebagai perakam  untuk kanak-kanak, membantu mereka melayari dan meninjau kembali kata-kata dan tindakan dengan  menunjukkan apa yang telah mereka pelajari.

4. Projek jangka panjang


  • Menyokong dan memperkayakan anak-anak melalui projek jangka pendek (satu minggu) dan jangka panjang (sepanjang tahun sekolah), di mana dalam mengerjakan projek ini kanak-kanak akan memberi respons, dirakam, bermain, meneroka, membina dan menguji hipotesis, dan menyatakan  apa yang terjadi.
  • Projek yang berpusat pada kanak-kanak, mengikut minat mereka, akan menambah wawasan baru.
  • Selama projek berlangsung, guru membantu kanak-kanak membuat keputusan tentang arah kajian, cara-cara kumpulan akan melakukan penyelidikan terhadap topik, media perwakilan yang akan menunjukkan dan memaparkan topik.

5. Guru sebagai penyelidik

  • Peranan guru menjadi pendidik yang mendengar, melihat, dan mendokumentasikan pekerjaan dan pertumbuhan kanak-kanak di dalam kelas dan merangsang pemikiran anak-anak.
  • Guru mempunyai komitmen untuk menggambarkan bagaimana akan mengajar.
  • Di kelas, guru bekerja berpasangan dan kerjasama, berkongsi maklumat dan memerhati bersama pembantu.

6. Hubungan Rumah dengan Sekolah

Program dalam pendekatan Reggio Emilia adalah berpusat pada keluarga. Visi dari pendidikan didasarkan pada hubungan yang memberi tumpuan pada setiap kanak-kanak dalam kaitannya dengan orang lain dan berusaha untuk menghidupkan dan menyokong hubungan timbal balik kanak-kanak dengan kanak-kanak yang lain, keluarga, guru, masyarakat, dan alam sekitar.


Objektif Pembelajaran Dalam Pendekatan Reggio Emilia:

  • Menghubungkan kekuatan idea-idea dan hak-hak kanak-kanak, potensi, dan sumber-sumber yang seringkali terabai.
  • Memperkenalkan kajian, penyelidikan, eksperimen dalam pembelajaran dengan konteks pembelajaran yang aktif, konstruktif dan kreatif.
  • Meningkatkan profesionalisme guru, menyokong suatu kesedaran yang tinggi terhadap nilai-nilai kerjasama dan kebermaknaan hubungan antara kanak-kanak dan keluarganya.
  • Menjadikan topik utama dari nilai-nilai penyelidikan, pemerhatian, interpretasi dan dokumentasi dari pengetahuan yang dibina dari proses berfikir kanak-kanak.
  • Mengatur kunjungan terbimbing ke dalam program pendidikan, pameran budaya, seminar, dan kursus-kursus dalam issue pendidikan dan budaya awal kanak-kanak

Bagaimana cara menggunakan pendekatan Reggio Emilia dalam mendidik anak-anak anda?

1. Menggalakkan rasa ingin tahu dan tertanya-tanya

Kanak-kanak suka mengajukan soalan - tetapi bukannya memberi mereka jawapan mudah. Galakkan kanak-kanak untuk menyelidiki lebih mendalam ke dalam subjek, membangkitkan rasa ingin tahu mereka untuk mengembangkan idea. Malah persoalan sederhana namun membingungkan, seperti "Kenapa hijau rumput?" boleh membantu anda mengambil anak anda dalam perjalanan penerokaan. Daripada menjawab dengan satu perkataan yang kering, gerakkan mereka untuk membuat idea dan tanya mereka: "Mengapa anda berfikir rumput hijau?" Dari sini, anda boleh mengembangkan perbualan ke dalam perbincangan yang serius atau perbualan yang menarik, dan dari sana ke idea-idea kreatif yang tidak terhingga bekerjasama dengan anak anda. Buat karya seni yang menggunakan rumput, galakkan mereka menulis cerita pendek berdasarkan idea mereka, atau buatlah lagu bersama. Dengan bertindak sebagai mentor dan kaunselor, dan meneroka isu-isu yang ditunjukkan oleh anak anda, anda boleh membantu mereka meneroka isu ini secara komprehensif, memuaskan, dan substansial.

2. Menjadi mentor yang boleh dipercayai oleh anak anda

Berhubungan dengan anak anda dalam perjalanan penerokaan mereka dan dorong mereka untuk meneroka pelbagai perspektif dunia kita, bertanya soalan, bertanya-tanya tentang makna benda, dan untuk menyatakan rasa ingin tahu yang sebenar. Tunjukkan gaya anak-anak anda yang berbeza gaya, budaya yang berbeza, makanan dari masakan yang berbeza, tempat untuk dijelajahi dan perkara-perkara menarik yang perlu dilakukan. Sebaik sahaja sesuatu merangsang keingintahuan kanak-kanak, biarkan mereka menerajui perbualan selanjutnya dan memperdalam subjek. Dengan memupuk pembelajaran dan bertindak sebagai mentor yang setia dan setia, bukan sebagai pengawas pengetahuan dan maklumat yang kering, anda akan membolehkan anak anda meneroka dan memikirkan dunia di sekelilingnya.

Kesimpulan

Teras kurikulum Reggio Emilia adalah perancangan projek sebagai hasil dari minat kanak-kanak terhadap sesuatu perkara. Projek ini terhasil dari pengalaman pertama yang dirancang oleh guru untuk membantu kanak-kanak menjelajah adat budaya mereka atau persekitaran fizikal sekitar mereka atau hasil dari kejadian spontan seperti idea kanak-kanak atau soalan kepada guru. Prinsip pembelajaran Reggio Emilio terdiri dari 3 asas utama iaitu pendidikan yang berpusat pada anak dan memperhatikan perkembangan kanak-kanak serta hubungannya dengan persekitaran mereka yang dibahagikan kepada dua iaitu peranan persekitaran fizikal dan peranan persekitaran sebagai guru.
          Selain itu, ibu bapa juga merupakan komponen penting dalam pendekatan Reggio Emilia di mana dalam penyusunan kelas yang berasaskan Reggio Emilia, proses belajar dilakukan dalam suasana bermain yang menyenangkan, tanpa tekanan dan paksaan, dan kanak-kanak berada dalam lingkungan eksplorasi yang sangat banyak. Mereka menjadi seniman, ahli sejarah, penyelidik, dan lain-lain aktiviti yang membuktikan bahawa sebenarnya - apabila diberi kesempatan kepada kanak-kanak, mereka akan menunjukkan kepintaran mereka.

Comments

Popular Posts