APA ITU MONTESSORI?


MONTESSORI 

Bagaimana Pendidikan Montessori Dibangunkan? 

Pendidikan Montessori dikembangkan oleh doktor dan pendidik Itali, Maria Montessori. Montessori mengembangkan banyak idea beliau semasa bekerja dengan kanak-kanak yang mencabar mental. Sekolah pertamanya, Casa dei Bambini , dibuka kepada anak kelas pekerja di kawasan kejiranan miskin di Rom. Pendekatan Montessori dicirikan oleh penekanan pada kemerdekaan, kebebasan dalam batas-batas, dan menghormati perkembangan sosial psikologi alamiah.


  • Montessori yang diaplikasikan kepada kanak-kanak adalah lebih fleksibel berbanding dengan corak pendidikan yang lain. ( Menurut Proffessor Puan Sri Dr. Rohaty Mohd Majzub)
  • Dari segi pembelajaran mereka lebih fleksibel dan anjal kerana lebih memberi peluang kepada kanak-kanak untuk meneroka sesuatu dengan sepenuhnya tanpa bergantung kepada jadual waktu dan peraturan tadika.

Pendekatan Montessori 

Montessori adalah kaedah pendidikan yang berdasarkan aktiviti kendiri, pembelajaran secara langsung, dan permainan kolaboratif. Di dalam bilik darjah Montessori, kanak-kanak membuat pilihan kreatif dalam pembelajaran mereka, manakala kelas dan guru menawarkan aktiviti yang sesuai dengan usia untuk membimbing proses. 

Kanak-kanak bekerja dalam kumpulan dan juga individu untuk menemui dan meneroka pengetahuan dunia dan mengembangkan potensi maksimum mereka. 

Model ini berdasarkan dua prinsip asas. Pertama, kanak-kanak dan orang dewasa yang berkembang melibatkan diri dalam pembinaan diri psikologi melalui interaksi dengan persekitaran mereka. Kedua, kanak-kanak, terutamanya di bawah usia enam tahun, mempunyai jalan psikologi pembangunan yang semula jadi. Maria Montessori percaya bahawa anak-anak terbaik berkembang apabila mereka dibenarkan untuk membuat keputusan dan bertindak secara bebas dalam persekitaran yang menekankan sifat-sifat berikut: 

  • Satu perkiraan yang memudahkan pergerakan dan aktiviti 
  • Kecantikan dan keharmonian, kebersihan alam sekitar 
  • Pembinaan mengikut kadarnya kepada kanak-kanak dan keperluannya 
  • Batasan bahan, supaya hanya bahan yang menyokong perkembangan anak disertakan 
  • Perintah 
  • Alam di dalam kelas dan di luar bilik darjah

Kaedah Mengajar

Mengikut kajian yang dilaksanakan oleh Montessori kita dapat melihat semua kanak-kanak yang berusia 3 hingga 6 tahun mempunyai ciri-ciri yang universal dalam kehidupan mereka (Nor Nurulhayati Aris et al., 2009).


Montessori menekankan kepada :

  • Kaedah yang sesuai dengan masalah pembelajaran kanak-kanak. Alatan mengajar yang disediakan perlulah mempunyai sifat-sifat khas supaya kanak-kanak boleh menggunakan deria mereka.
  • Kaedah Montessori dan bahan pengajarannya menekankan “Sensory Teaching And Learning”. Kaedah mengajar di sekolah Montessori mengutamakan latihan daya penglihatan, pendengaran dan sentuhan. Ini bertujuan agar kanak-kanak mendapat pengalaman dan latihan menggunakan deria dengan cekap.
  • Beliau membuat kesimpulan bahawa tingkahlaku kanak-kanak ini merupakan satu usaha untuk mempelajari mengenai persekitaran dengan menggunakan tangan mereka. Idea ini iaitu “The part to intellectual development is through the hand”, merupakan tema yang penting dalam kaedahnya.

Konsep Montessori

Maria mentessori berpendapat dalam mendidik kanak-kanak ia mestilah menghormati kanak-kanak dan haknya. Oleh itu, persekitaran yang terancang, kemahiran hidup, disiplin diri dan arahan adalah prinsip penting dalam pendidikan awal kanak-kanak. Menurut maria montessori pendidikan adalah untuk menolong kanak-kanak membentuk serta membantu perkembangan intelek, fizikal, sosial, emosi dan rohani. 

Montessori mengemukakan beberapa konsep asas dalam pembentukan kurikulum kanak-kanak pada peringkat awal.

Contoh Alat Permainan Montessori

Video penggunaan alat permainan untuk montessori : http://www.infomontessori.com/videos.htm

Ciri-ciri Bilik Darjah Montessori



Montessori percaya bahawa persekitaran pembelajaran (termasuk guru, pengalaman dan persekitaran fizikal) boleh memberi kesan positif atau negatif terhadap pendidikan secara semulajadi. Oleh itu, bilik darjah Montessori ditubuhkan sedemikian rupa untuk memudahkan dan mendorong pembelajaran. 

  • Meminimumkan perkara yang boleh merangsang dan mengalihkan perhatian. Dinding dicat dengan warna neutral, objek minimum dan karya seni dipaparkan pada aras mata kanak-kanak.
  • Sumber yang menarik bagi kelima deria (penglihatan, sentuhan, bau, rasa dan pendengaran) digunakan
  • Bilik darjah dipisahkan ke dalam bidang pembelajaran yang berbeza, dengan ruang tertentu.
  • Penggunaan bahan dan aktiviti semula jadi dan kehidupan nyata
  • Mempunyai ruang yang mencukupi untuk kanak-kanak bergerak tanpa mengganggu orang lain.
  • Menyediakan ruang penyimpanan yang mencukupi untuk kanak-kanak menyimpan barang peribadi dan kerja projek dengan teratur.

Setiap item dalam bilik darjah mudah diakses oleh kanak-kanak untuk mempromosikan kebebasan. 

Bilik ini mempunyai kawasan yang jelas untuk bahagian-bahagian kurikulum yang berlainan, termasuk: 

  • Kehidupan Praktikal, yang membantu membina kemahiran hidup setiap hari 
  • Sensorial, yang membantu membangunkan kemahiran deria 
  • Matematik 
  • Bahasa 
  • Kebudayaan, yang merangkumi muzik, seni, geografi, dan sains.

Adakah Montessori Sesuai untuk Anak Anda? 

Memutuskan pendekatan pendidikan apa yang sesuai dengan keperibadian dan keperluan anak anda adalah keputusan peribadi. Mengetahui anak anda adalah langkah pertama dan paling penting untuk mengetahui sama ada sekolah Montessori akan menjadi perlawanan terbaik anda. Kerana ada pembelajaran yang diarahkan sendiri, sesetengah mungkin berfikir Montessori tidak akan berfungsi dengan baik untuk kanak-kanak yang lebih kasar, tetapi ketenteraman dan ketenangan sebenarnya mungkin mengenakan kestabilan bagi seorang kanak-kanak yang sebaliknya mengalami masalah perlahan.


Comments

Popular Posts